זמינים עבורכם 24 שעות

0502666556

זומנת לחקירה? זקוק לייעוץ בהליכים פלילים? השאיר את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם!

    ההליך הפלילי

    ההליך הפלילי על קצה המזלג

    בשונה מהתחום האזרחי, בו אדם יכול לתבוע את חברו, בהליך הפלילי המדינה היא המאשימה, היא התובעת.

    ההליך הפלילי לרוב יפתח בחקירה משטרתית, בה על הנחקר / חשוד יגיע לתחנת המשטרה למסור את גרסתו בנוגע לחשדות המיוחסות לו. לעיתים, החשוד ייעצר בשלב החקירה ולעיתים ישחורר. ההבדלים בין המקרים בדרך כלל נעוצים בחומרת העבירה המיוחסת לחשוד ובפעולות החקירה שיש לחוקרים לבצע. ישנם מקרים בהם יש חשש ממשי לשיבוש הליכים ואך מטעם זה בלבד החשוד ייעצר.

    בשלב החקירה, ניצול זכות היוועצות עם עורך דין פלילי הינה חשובה לאין ערוך.

    ייעוץ נכון בעיתוי הנכון עשוי למנוע את הגשת כתב האישום ובכך למנוע עוגמת נפש רבה מהחשוד ומבני משפחתו.

    בתום החקירה, הגוף החוקר יעבירו לתביעה (תביעות / פרקליטות) את חומר החקירה עם המלצה כלשהי האם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק מאחת העילות הקיימות בחוק (חוסר ראיות, חוסר אשמה או חוסר עניין לציבור). ההחלטה האם בסופו של יום יוגש כתב אישום אם לאו נתונה לרשויות התביעה.

    בטרם התביעה, תחליט על הגשת כתב אישום, ובאם מדובר בעבירה מסוג פשע (שעונשה בדין הינו מעל ל 3 שנות מאסר) על התביעה לשלוח מכתב יידוע לחשוד לפיו החומר אצלם . בשלב זה, רשאי החשוד לכתוב מכתב ובו לשטוח טענותיו אודות הסיבות בגינן עדיף לסגור את התיק הפלילי כנגדו ולא להגיש כתב אישום.

    "אי קיום חובת השימוע על פי סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי מהווה פגם מהותי היורד לשורשו של עניין… מדובר בזכות יסוד של כל נאשם שהיא חלק מזכותו להליך הוגן וכבר נפסק לא פעם כי הזכות להליך הוגן חשובה לא פחות מהזכות של גילוי האמת''.

    כיום, מקפידים בתי המשפט של אכיפת הוראת החוק וההלכה, ובמקרה בו לא ניתנה לאדם זכות שימוע בטרם הגשת כתב אישום כנגדו בעבירה המסווגת כפשע ניתן לבטל את כתב האישום כנגדו. בהעדר נסיבות מיוחדות וכשאין חשש לפגיעה ממשית באינטרס ציבורי, הפרת זכות זו, תביא לביטול כתב האישום. לאחר הביטול, התביעה יכולה להגיש בשנית כתב אישום כנגד החשוד, אך זאת לאחר קיום השימוע. בית המשפט העליון פסק כי שימוע שכזה יעשה על ידי התביעה תוך התייחסות לחשוד כאל נחקר חשוד ולא כמי ש"הוחתם" כנאשם, ההבדל נעוץ בכך שעל התביעה להאזין לטענותיו בנפש חפצה ובכובד ראש, תוך נכונות להשתכנע ולא תוך גיבוש דעה מראש לגבי הכנת כתב אישום מחדש כנגדו. לאחר השימוע, תשקול התביעה את הנסיבות כולן ותחליט אם למרות כל מה ששמעה יש להגיש כתב אישום.

    לאחר זכות השימוע, ובאם הוחלט להגיש כתב אישום מתחיל ההליך הפלילי להתגולל , זה המקום בו הופך החשוד לנאשם בדין פלילי.

    אם עד לשלב זה החשוד התנהל באופן עצמאי ולא התייעץ עם עו"ד פלילי מיומן ומקצועי, זה הזמן לעשות כן.

    עו"ד ציקי פלדמן, מלווה חשודים עוד משלב ההכנה לפני החקירה ועד להליך הפלילי המתנהל כנגדו כולל ערכאות ערעור שונות.

    זומנת לחקירה? זקוק לייעוץ בהליכים פלילים? השאיר את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם!

      קידום עורכי דין בגוגל קידום עורכי דין בגוגל